Connect with us

Hi, what are you looking for?

Colecționarul de Istorie

Arme din Al Doilea Război Mondial

Avioane. Statele Unite: Chance-Vought F4U Corsair

F4U Corsair, socotit cel mai bun avion de vânătoare cu decolare de pe portavion din Al Doilea Război Mondial. Se observă clar aripile cu vârfurile întoarse, ca de pescăruș

Avionul Chance-Vought F4U Corsair, introdus de americani în decembrie 1942, este aparatul care, împeună cu Grumann F6F Hellcat, a lichidat aviația japoneză de pe cerurile Oceanului Pacific. F4U Corsair e considerat de mulți specialiști drept cel mai bun aparat de vânătoare folosit pe portavioane în Al Doilea Război Mondial. De asemenea, F4U Corsair poate fi socotit și printre cele mai performante avioane din tot războiul.

Prototipul lui F4U Corsair a avut primul zbor pe 29 mai 1940, însă la început avionul nu putea fi folosit pe portavioane deoarece motorul său foarte puternic necesita un cooler mare în fața carlingii pilotului. Din acest motiv, vizibilitatea din cockpit era obstrucționată. S-au produs modificări la aparat, cockpitul a fost înălțat cu 15 centimetri, iar F4U Corsair a fost gata de acțiune pentru US Navy.

Avionul a fost introdus în marina americană în decembrie 1942, la un an după ce Japonia atacase la Pearl Harbour. În scurt timp, el a fost distribuit și către țările din Commonwealth-ul britanic.

Un avion care a fost construit în jurul celui mai puternic motor disponibil în acel moment

Uriașul motor Pratt & Whitney al lui Vought F4U Corsair. În imagine e modelul D-1. Motorul în formă de stea dădea 2.000 de cai putere

Constructorii lui F4U Corsair l-au gândit având în minte, ca principale obiective, o cât mai redusă frecare cu aerul și o viteză cât mai mare. Pentru asta s-a plecat de la cel mai puternic motor disponibil în acel moment, Pratt & Whitney R-2800, de 2.000 de cai putere, înghesuit în cel mai mic spațiu posibil. În jurul acestui motor formidabil s-a construit apoi avionul.

Pentru a converti în viteză enorma putere a motorului, elicea trebuia să aibă un diametru foarte mare – 4 metri. Din acest motiv, și trenul de aterizare era foarte lung, lucru care făcea avionul instabil la decolare și aterizare – lucru nerecomandat pentru portavioane. Constructorii au venit cu o inovație pentru a contracara problema, întorcând aripile în sus, în acea formă caracteristică pe care o întâlnim la pescăruși.

Formidabila putere a motorului, care în aer permitea F4U Corsair să surclaseze aproape orice alt avion, crea însă mai departe probleme la decolare. În momentul desprinderii de pe portavion, avionul provoca o smucitură atât de puternică, încât unii piloți fără experiență pur și simplu nu reușeau să-l țină pe traiectorie. Din acest motiv, F4U Corsair a ajuns să capete porecla „Ucigașul de cadeți“.

Foarte rapid, robust, puternic înarmat, F4U Corsair era la fel de eficient în luptele aeriene și în atacurile la sol

Avionul F4U Corsair la decolare. Se pot vedea foarte bine aripile inversate, de pescăruș, și imensa elice care măsura 4 metri în diametru

Avantajele acestui avion erau însă inestimabile în aer. Extrem de rapid, foarte robust, puternic înarmat, F4U Corsair era un adversar de temut, care se preta deopotrivă la „dogfight“ (luptele aeriene unu la unu cu avioanele de vânătoare inamice – în jargon) și la atacuri la sol.

Avionul F4U Corsair a fost atât de performant, încât s-a continuat producerea lui până în 1952, deși între timp apăruseră avioanele cu reacție. A fost trimis pe frontul din Coreea, în timpul războiului din peninsulă (1950-1953).

Avioane F4U Corsair întorcându-se dintr-o misiune în timpul războiului din Coreea

Două companii au cumpărat licența și au continuat să-l producă – Goodyear (sub numele de FG-1) și Brewster (sub numele F3A-1).

Forțele navale franceze l-au folosit chiar până în 1960. Alte aviații militare l-au avut în dotare chiar până la sfârșitul anilor 1970.

F4U Corsair a fost produs, în total, în 12.571 exemplare.

Principalele informații despre avionul american Chance-Vought F4U Corsair provin din volumul „Weapons of World War II“, scris de Alexander Ludeke.

CITIȚI ȘI:

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Istoria României

În spațiul Europei de Est, simțămintele popoarelor față de “marele vecin de la Răsărit” sunt împărțite. În ciuda unor momente și chiar confruntări tensionate,...

Istoria lumii

Banii nu există. Sau, mai bine spus, există, dar au valoare doar în mintea noastră, a oamenilor, și funcționează exclusiv în baza construcției mentale,...

Copyright © 2020 - Toate drepturile rezervate