Avionul de bombardament în picaj Junkers 87 Sturzkampfbomber (Stuka) este unul dintre simbolurile războiului-fulger (Blitzkrieg) modern inventat de Germania și aplicat în primii ani din Al Doilea Război Mondial. În același timp, Ju-87 Stuka este și unul dintre cele mai cunoscute avioane din istorie.
În ciuda acestei faime, Junkers 87 Stuka nu a fost nici pe de parte cel mai performant avion – nici măcar în perioada sa de glorie. De fapt, totul se datorează tacticii complexe pe care o puseseră la punct germanii.
Pentru ca Junkers 87, un avion lent și cu foarte modeste mijloace defensive, să poată fi folosit împotriva inamicului, era nevoie ca Luftwaffe să dețină controlul total asupra spațiului aerian. În același timp, Ju-87 a devenit celebru pentru că a fost primul avion din istorie folosit să atace în picaj concentrările de forțe inamice. Această noutate absolută a produs o foarte puternică impresie asupra tuturor.
Un bombardier din metal, ale cărui caracteristici specifice erau aripile inversate, ca de pescăruș, și trenul de aterizare fix

Junkers 87 Stuka era făcut complet din metal și se distingea prin aripile sale inversate, ca de pescăruș. Trenul de aterizare era fix, nu se escamota sub capotă, ceea ce reducea mult viteza avionului. Acest lucru nu trebuie să surprindă, pentru că la momentul conceperii sale, în 1934, tehnologia nu era foarte avansată la nivel mondial.
Junkers a prezentat primul prototip al acestui avion de bombardament la Dessau, un an după ce Hitler ajunsese la putere. În acel moment, Junkers 87 avea încă o coadă dublă.
Divizia de avioane de bombardament în picaj a Germaniei a primit primele modele – Ju-87 B-1 – în 1937. Bineînțeles, foarte curând au fost trimise în Spania, în cadrul Legiunii Condor, care lupta de partea naționaliștilor în războiul civil împotriva republicanilor sprijiniți de ruși.
Foarte eficient în atacurile la sol doar atât timp cât Luftwaffe putea asigura superioritatea aeriană, Junkers Ju-87 Stuka a fost transformat în armă de teroare în masă prin montarea unor sirene pe aripi

Atât timp cât Luftwaffe a reușit să domine cerurile, Junkers 87 Stuka s-a dovedit un avion care susținea foarte eficient trupele la sol. Escadrilele se lansau în picaj asupra concentrărilor de forțe inamice, jucând un rol de artilerie aeriană foarte important pentru diviziile de blindate care pătrundeau adânc în liniile inamice fără ca artileria clasică – tractată cu cai – să poată ține pasul.
La acea oră (sfârșitul anilor 1930, începutul anilor 1940), aviația de bombardament nu avea o precizie prea mare. Efectul era mai degrabă psihologic. Însă acest lucru a fost sesizat prompt de germani, care au atașat de avioanele lor Junkers 87 Stuka sirene. Când aparatele se lansau în picaj, vântul activa sirenele și sunetul lor înspăimântător producea un efect devastator asupra trupelor inamicului. Ju-87 Stuka ajunseseră literalmente arme de teroare și panică în masă.
Prima eroare majoră a germanilor a venit în vara lui 1940, după victoria asupra Franței. Hermann Göring, infatuatul comandant al Luftwaffe, a decis ca Stuka să fie folosite la un tip de misiuni pentru care nu fuseseră proiectate: bombardarea țintelor de peste Canalul Mânecii în Bătălia pentru Anglia. Junkers 87 Stuka dăduseră randament cât timp fuseseră lansate, sub protecția escadrilelor de Messerschmitt Bf-109, asupra pozițiilor inamice. Dar acum erau trimise la zeci și chiar sute de kilometri depărtare, să atace orașe, stații radar și aeroporturi militare britanice, în condițiile în care Luftwaffe nu reușise să înfrângă RAF – aviația regală britanică.
Când cerul a fost împânzit de avioanele britanice Spitfire și Hurricane, lucrurile s-au complicat brusc. Foarte multe avioane Junkers Ju-87 Stuka au fost doborâte – pierderi grele, care vor conta mai târziu, în campania împotriva URSS.
Principalul model al acestui avion a fost Junkers Ju-87D

Germanii și-au învățat lecția și au retras avioanele Stuka de pe frontul de vest, redesfășurându-le în alte teatre de operațiuni precum Africa de Nord, Marea Mediterană și Uniunea Sovietică. Aici au continuat să obțină unele succese importante.
Pe parcursul războiului, Junkers a modernizat avionul. A apărut Ju-87R, căruia i se puteau monta sub fuselaj și două rezervoare suplimentare de 300 de litri de combustibil, ceea ce-i măreau considerabil aria de acțione. Această versiune a fost folosită mai ales în Mediterana, împotriva navelor aliate.
O altă versiune, Junkers Ju-87C, a fost dezvoltată pentru a fi folosită pe proiectatul portavion Graf Zeppelin, care n-a mai apucat să fie terminat.
Însă versiunea produsă cel mai mult a fost Junkers Ju-87D, un avion cu motor mai puternic, cu modificări aduse formei care i-au îmbunătățit mult forma aerodinamică și capacitatea de a transporta o cantitate mai mare de bombe. La modelul Junkers Ju-87D a fost scos coolerul mare de pe partea frontală a fuselajului, s-a instalat o nouă capotă la motor și s-a redesenat cockpitul pentru pilot.
O altă versiune a fost Ju-87H, un avion cu dublă comandă pentru antrenamente.
Modelul Ju-87G s-a bucurat de un succes foarte mare în distrugerea blindatelor după ce i s-au montat sub aripi tunuri de calibrul 37 mm

Ultimul tip din acest model a fost Junkers Ju-87G, sub ale cărui aripi fuseseră montate două tunuri de calibrul 37 mm, special pentru a ataca blindatele. Acest model s-a bucurat de un succes colosal. Cel mai cunoscut pilot de Junkers Ju-87G a fost colonelul Hans-Ulrich Rudel, care a reușit să distrugă de-a lungul războiului 519 tancuri inamice (!). Se spune că Rudel a fost doborât de 30 de ori în timpul luptelor, reușind să supraviețuiască însă de fiecare dată.
În ciuda îmbunătățirilor aduse, Junkers Ju-87 devenise însă un avion tot mai depășit, care nu mai făcea față nivelului pentru războiul aerian. Așa că, începând din 1944, acesta a fost folosit tot mai des ca bombardier de noapte, deoarece ziua era victimă sigură. Din cauza vitezei mici și a lipsei sale de agilitate, Junkers Ju-87 era poreclit de trupe „Opincarul“.
În total, s-au produs 5.709 aparate Junkers Ju-87 Stuka de toate tipurile. Asta, pentru că – dincolo de toate neajunsurile sale – avionul a fost, totuși, unul dintre cele mai de succes modele de bombardiere în picaj și atac la sol din Al Doilea Război Mondial.
Principalele informații despre avionul Junkers Ju-87 Stuka provin din volumul „Weapons of World War II“, scris de Alexander Ludeke.

CITIȚI ȘI:
- Avioane. Germania: Messerschmitt Bf 109
- Avioane. Uniunea Sovietică: bomardierul Tupolev SB-2
- Blindate. Germania: tancul King Tiger (Tiger II)
- Avioane. Japonia: Mitsubishi A6M Rei-Sen (Zero/Zeke)
- Avioane. Italia: Fiat G.55 Centauro (Centaur)
- Avioane. Uniunea Sovietică: Mikoian-Gurevici MiG-1 și MiG-3
- Artilerie. Uniunea Sovietică: obuzierul greu B-4 M 1931 (calibru 203 mm)
- Blindate. Uniunea Sovietică: tancul Iosif Stalin 2 (IS-2)
- Blindate. SUA: tancul greu M26 Pershing
- Blindate. Germania: tancul Panzer VI Tiger
- Blindate. Germania: distrugătorul de tancuri Nashorn
- Blindate. Uniunea Sovietică: distrugătorul de tancuri SU-76
- Blindate. SUA: tancul M4 Sherman
