Connect with us

Hi, what are you looking for?

Colecționarul de Istorie

Arme din Al Doilea Război Mondial

Blindate. Marea Britanie: tancul Crusader

Tanc Crusader în deștert, în 1941

Tancul Crusader, cu roți mari, cutie de viteze și suspensie model Christie, a fost cel mai folosit tanc, de către britanici, în războiul din Africa de Nord. Acest blindat, apărut din nevoia de a dispune de un tanc rapid, s-a achitat de sarcini cât a fost folosit, dar a devenit repede depășit din cauza blindajului prea subțire și a armamentului subcalibrat.

Pentru conducerea armatei britanice, prinsă nepregătită de începerea războiului, a devenit imediat clar că tipurile de cutii de viteze existente pe tancurile de tip cruiser A9 și A10 nu fac față la cerințele acestui tip de blindate.

Tancul Crusader avea cutie de viteze și suspensie Christie, folosea motor de avion și prindea o viteză deosebită

S-au căutat cu înfrigurare alternative și cineva și-a amintit de experimentele făcute în anii 1920-1930 de inginerul american Walter Christie. Acesta brevetase un nou tip de cutie de viteze, care permitea atingerea unor mari viteze și oferea, în același timp, bune performanțe pe orice tip de teren. În același timp, suspensia tip Christie folosea roți mari, iar mecanismul era încorporat în fuselajul tancului.

Modelul suspensiei Christie era folosit deja de sovietici pentru celebrele tancuri T-34. Britanicii l-au adoptat și ei foarte rapid, producând cruiserul A13 Mark III. S-au făcut însă doar vreo 65 de exemplare, apoi producția a fost mutată spre Mark IV – Crusader.

Acesta avea să devină cel mai important tanc britanic în războiul din deșert cu Afrika Korps.
Misiunea de a dezvolta noul vehicul blindat le-a revenit noilor uzine Nuffield Mechanization și Aero. Principalele caracteristici ale tancului, pentru a livra viteza cerută de Armată: suspensie Christie și motor de avion Liberty.

Motorul era atât de puternic încât era limitat în fabrică, dar blindajul era prea subțire și tunul avea calibru prea mic

Tanc Crusader și echipajul său din Brigada 4 blindate ușoare, 20 septembrie 1942

Aceasta a fost o excelentă găselniță, pentru că a fost folosit un motor de aviație din Primul Război Mondial, care-și demonstrase deja fiabilitatea și care avea exact ceea ce trebuia – era foarte puternic. Ba, chiar prea puternic, pentru că producătorii au fost nevoiți să i-o limiteze în fabrică, reducându-i-o de la 400 la 340 de cai putere. Chiar și așa, tancul era foarte rapid.

Principalul armament al tancului Crusader era inițial un tun de calibrul 40 mm montat în turelă, iar cel auxiliar – o mitralieră coaxială plus o a doua mitralieră într-o turelă separată plasată în partea din față a vehiculului, lângă șofer. Pe câmpul de luptă, însă, această a doua mitralieră era de obicei eliminată de echipaje.

În același timp, s-a trecut la o rapidă îmbunătățire a armamentului principal – tunul de calibrul 40 mm a fost înlocuit cu altul mult mai bun, de 57 mm.

Tancul rapid Crusader a intrat în luptă în iunie 1941, în Africa de Nord. Primele concluzii au fost însă dezamăgitoare: mai multe vehicule au fost pierdute din cauza defecțiunilor mecanice decât din cauza focului inamic. Frustrarea a fost cu atât mai mare cu cât tancurile nu se stricau din cauze serioase, precum suspensia, cutia de viteze sau motorul, ci din cauză că fusese tratată cu neglijență problema filtrelor de aer și a sistemului de răcire.

Echipajele obișnuiau să restaureze puterea inițială a motorului, iar tancul ajungea la aproape 70 km/oră

Echipajele eliminau limitarea operată în fabrică a motorului, readucându-l la puterea inițială de 400 de cai putere, ceea ce-i conferea tancului fabuloasa viteză de 64 kilometri/oră. Suspensia Christie se comporta foarte bine și în această situație, în schimb durata de viață a motorului scădea simțitor.

La mijlocul lui 1942 a apărut în luptă Crusader III, versiunea cu tunul de calibrul 57 mm, dar care presupunea o turelă mai mare și mai plată.

După victoria Aliaților în Africa de Nord, venită în mai 1943, tancurile Crusader nu mai erau, deja, competitive și au fost înlocuite rapid cu tancurile livrate de americani. Modelul nu permitea o turelă mai mare, în care să fie montat un tun de calibru peste 57 mm, iar asta făcea tancul incapabil să lupte cu noile modele germane.

O parte din tancuri au fost reconvertite în tractoare de artilerie sau artilerie mobilă antiaeriană, acestea fiind folosite în luptă până la finalul războiului.

În total, circa 5.600 de tancuri Crusader au fost produse de britanici.

Sursa primară a informațiilor: Weapons of World War II, de Alexander Ludeke.

CITIȚI ȘI:

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Istoria României

100 de ani de propagandă ascund poporului nostru faptul că România a pierdut, de fapt, Primul Război Mondial. Acesta este unul dintre cazurile în...

Istoria României

Despre impactul economic al tratatului de pace pe care România a fost forțată să-l semneze la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial se vorbește...

Miturile celui de-Al Doilea Război Mondial

„La 12 iulie 1943, Corpul Panzer SS a ajuns într-un marş greoi la gara Prohorovka, la 34 km dincolo de punctul iniţial de atac....

Copyright © 2020 - Toate drepturile rezervate