Connect with us

Hi, what are you looking for?

Colecționarul de Istorie

Arme din Al Doilea Război Mondial

Blindate. Germania: Panzer 35 (t)

Tancurile Skoda au jucat un rol esențial în echiparea diviziilor de blindate germane în primii ani de război. FOTO: The Tank Museum

Blindatele Panzer 35 (t) folosite intensiv în lupte de Germania în primii ani de război (dar și de România pe tot parcursul conflagrației) au fost, de fapt, construite de Uzinele Skoda din Cehoslovacia și destinate, inițial, armatei din această țară.

Tancurile Skoda au și intrat, dealtfel, în folosința armatei cehoslovace începând cu 1936.

După dezmembrarea acestei țări și anexarea ei de către Germania, excelentul armament al Cehoslovaciei, cu tot complexul ei industrial, a intrat în posesia armatei lui Hitler – inclusiv numeroasele tancuri.

Modelul Skoda LT 35 – Pz. 35 (t) – avea montat un tun de calibrul 37 de milimetri și era foarte fiabil. Botezat de Wehrmacht “Panzerkampfwagen 35 (t)“, acest vehicul blindat era cel puțin la fel de bun ca și Panzer II, dacă nu cumva chiar mai bun – în orice caz, tunul era superior.

Tancurile capturate de la cehi au jucat un rol decisiv în decizia lui Hitler și a generalilor săi de a porni războiul

Panzer 35 (t) a jucat un rol extrem de important în echiparea diviziilor de tancuri germane. Alături de celălalt model cehesc, Panzer 38 (t), acest tanc a contribuit decisiv la curajul Germaniei de a porni atât campania din Polonia, cât și cea din Franța.

Aceasta a fost doar una dintre nefastele consecințe ale gravei erori strategice comise de Marea Britanie și Franța în 1938, la Munchen, când au acceptat să predea Cehoslovacia lui Hitler. Apărarea acestei țări în acel moment ar fi redus drastic șansele Germaniei naziste de a mai obține vreo victorie.

Sufixul (t) provine de la „Tschechisch“ („ceh“ în germană). Pentru că startul războiului i-a prins nepregătiți, nemții și-au completat armata cu armamentul țărilor pe care le învingeau. Încorporarea tancurilor, tunurilor și a armelor de infanterie capturate se făcea denumindu-le pe acestea cu inițiala țării de unde proveneau: (t) – pentru Cehoslovacia, (f) – pentru Franța, (r) – pentru Rusia etc.

O gogoașă a propagandei sovietice și britanice care încă mai dăinuie și azi, pe alocuri: Panzer 35 (t) ar fi fost „tancuri grele” care cântăreau 35 de tone

Tanc Skoda 35 LT, din dotarea armatei române, pe Frontul de Est. Tancurile achiziționate de România de la cehi înaintea războiului au fost rebotezate R-2. Poza este din iulie 1941. FOTO: wio.ru

Acest obicei al germanilor avea să se transforme ulterior în subiect de propagandă care azi ni se poate părea de-a dreptul umoristic, dar care atât în timpul războiului, cât și multe decenii după aceea (în lagărul comunist – chiar până în 1990) a fost tratat cât se poate de serios de istorici.

Pentru a “umfla” forța armatei germane, atât sovieticii, cât și britanicii au pretins că (t) provine de la „tone“. Nenumărate cărți, tratate, documente, analize, pentru a nu mai vorbi de filme de propagandă și ziare, au fost făcute pornind de la această premisă.

Așa au devenit în acte tancurile ușoare Panzer 35 (t) – care cântăreau 10,5 tone – ditamai tancurile grele de 35 de tone.

Minciuna a folosit ca argument în sprijinul tezei că Germania era înarmată până în dinți și ca justificare a înfrângerilor catastrofale suferite de anglo-francezi în 1940 și de sovietici în 1941-1942.

Un tanc excelent echilibrat, cu direcție și schimbare a vitezelor asistată, dar cu blindaj prins cu nituri, care putea deveni periculos pentru echipaj la loviturile directe

Părăsind propaganda pentru a reveni la realitate, Pz. 35 (t) avea marele dezavantaj de a avea plăcile de blindaj prinse în nituri și nu sudate. Neajunsul consta în faptul că, atunci când era lovit, aceste nituri aveau tendința să se transforme în adevărate “gloanțe” care zburau prin compartimentul de luptă rănindu-i și chiar ucigându-i pe membrii echipajului.

În ciuda acestui defect, Pz. 35 (t) era un vehicul excelent, o adevărată capodoperă inginerească. Compartimentul de luptă al echipajului era încăpător și bine gândit. Schimbarea vitezelor și direcția erau asistate printr-un sistem de aer comprimat, pentru ca misiunea șoferului să fie cât mai ușoară.

Pe Frontul de Est, acest mecanism avea să se dovedească însă mai puțin fiabil din cauza condițiilor dure (mizerie, praf, frig extrem), așa că, până la urmă, aerul comprimat a fost înlocuit cu componente mecanice.

Suspensia tancului era realmente excelentă. Durata de viață a pieselor era de aproape 7.000 de kilometri!

Folosit de Germania până în 1942 și de România până la sfârșitul războiului

Panzer 35 (t) a fost folosit intensiv în luptă de Germania până la sfârșitul lui 1942. În acel moment, era însă un vehicul complet depășit. De fapt, acest tanc s-a constatat că e deja demodat încă de la invazia Uniunii Sovietice, atunci când germanii au descoperit că tancurile Armatei Roșii aveau calibrul cel mai mic 45 de milimetri. Încă din primele clipe, tunul de calibrul 37 milimetri al Pz. 35 (t) s-a dovedit inutil în fața miilor de tancuri T-34 și KV pe care le avea armata sovietică.

Germania a folosit aceste tancuri, după 1942, ca vehicule de tractare. România, însă, care primise de asemenea 126 de tancuri Skoda 35 LT în perioada interbelică în baza unui contract cu Cehoslovacia, avea să le folosească până la sfârșitul războiului.

Wehrmachtul a capturat în 1939 circa 300 de Skoda LT 35.

O versiune a acestui tanc a fost fabricată și de Ungaria, sub numele “Turan”.

CITIȚI ȘI:

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Istoria României

100 de ani de propagandă ascund poporului nostru faptul că România a pierdut, de fapt, Primul Război Mondial. Acesta este unul dintre cazurile în...

Istoria României

Despre impactul economic al tratatului de pace pe care România a fost forțată să-l semneze la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial se vorbește...

Miturile celui de-Al Doilea Război Mondial

„La 12 iulie 1943, Corpul Panzer SS a ajuns într-un marş greoi la gara Prohorovka, la 34 km dincolo de punctul iniţial de atac....

Copyright © 2020 - Toate drepturile rezervate