Al Doilea Război Mondial a prins Franța cu o însemnată cantitate de tancuri datând din Primul Război Mondial. Modelul Renault FT-17, conceput în 1918, a fost produs în circa 3.000 de exemplare, din care circa 2.500 încă se aflau în serviciu în mai 1940, când Germania a atacat.
În 1917, după ce Franța a dat rateu cu primele sale tancuri pe Frontul de Vest, Renault a reușit să producă un nou blindat ușor. Modelul a avut un succes extraordinar, putând fi considerat, fără nicio exagerare, părintele tuturor modelelor care au făcut carieră ulterior și strămoșul tancurilor de azi.
Echipajul era format din două persoane. Șoferul stătea în partea din față a caroseriei, iar comandantul stătea în turela care era amplasată spre mijlocul tancului. Compartimentul motorului era amenajat în spate.
„Strămoșul” tuturor tancurilor actuale
Acest tanc, botezat Renault FT-17, a fost, de asemenea, primul din lume a cărui turelă se putea roti la 360 de grade cu ajutorul unei traverse.
Toate aceste calități au făcut din FT-17 cel mai bun tanc al începuturilor acestei arme.
Două decenii mai târziu, însă, tancul francez era deja complet depășit. Avea un blindaj foarte subțire, un motor cu o putere foarte mică (35 de cai putere) și un șasiu slab.
Producția de FT-17 a continuat și după 1918, Franța fiind foarte mulțumită de acest tanc în condițiile recesiunii puternice care lovea lumea, dar și a cererii pe care o avea din alte țări pentru vehicul. Multe state au cumpărat FT-17 fie pentru a-și crea forțe armate blindate, fie pentru a-l folosi ca să dezvolte ulterior propriile tancuri.
Și România a cumpărat FT-17. Din nefericire, guvernele interbelice au neglijat complet industria de apărare și cercetarea, așa că țara noastră n-a dezvoltat nimic plecând de la FT-17. Al Doilea Război Mondial ne-a găsit cu un regiment de astfel de tancuri inutilizabile în condițiile noii tehnologii existente la acea dată. FT-17 au fost folosite de România, în perioada 1941-1944, doar pentru instrucție. În luptă au fost trimise doar tancurile Skoda.
Un act de inconștiență și un altul de disperare: folosirea FT-17, tanc din Primul Război Mondial, de francezi în 1940 și de nemți în 1944
Francezii au produs numeroase tipuri de Renault FT-17. Pe unele au montat tunuri anti-tanc, pe altele stații radio, un model a fost adaptat pentru misiuni de cercetare, iar altul pe post de pod mobil.
Când a atacat Germania, în primăvara lui 1940, doar 500 din cele 2.500 de tancuri FT-17 erau funcționale și distribuite diviziilor armatei franceze. Dar, la acea oră, aceste vehicule erau deja piese de muzeu, complet inutile în lupta cu tancurile și chiar infranteria inamică.
Un număr mare de FT-17 a fost capturat de Wehrmacht și rebotezat 17/18 R(f). Nemții le-au folosit pentru servicii de menținerea ordinii în spatele frontului.
Autoritățile de ocupație au demontat turelele de pe unele tancuri FT-17 și le-au reinstalat ulterior în fortificațiile de pe “Zidul Atlanticului”.
În mod incredibil, în toamna lui 1944 germanii au trimis FT-17 împotriva trupelor aliate, în încercarea de a le opri să intre în Paris. A fost, evident, o nebunie și un act sinucigaș.

CITIȚI ȘI:
